Da var det ny expo igjen og denne gangen gikk turen til The Hall of Vape sin første expo i Hamburg.
Planen var at jeg skulle publisere et innlegg mens vi var i Hamburg og resten da vi kom hjem, men internettet der er like effektivt som det er å bruke gaffel til å spise suppe, så da blir dette innlegget et langt innlegg med over 100 bilder. 😉🤪
Det er uansett ikke første gang det kommer lange innlegg fra meg, så dere overlever nok. 😄

Vi reiste med morgenbåten på torsdag og før avreise satt vi klart mat og snacks til kattene og en liten gave til kattepasser M. 😻

Jeg er alltid så nervøs for om det er mye vind og sjø, for jeg hater å bli sjøsyk, og begynner ofte å sjekke værmeldinga ei uke før avreise. Denne gangen gjorde jeg ikke det, litt sånn fordi det er ingen vits i å gå og bekymre seg for noe jeg ikke får gjort noe med og siden vi skulle videre nedover så er det ikke fullt så ille som hvis vi skulle hjem samme dag. Denne turen ble bestilt i oktober. Dagsturer bestiller jeg basert på værmeldingen.
Været var veldig fint og det var bare rundt 1-ish meter høye bølger. Vi hadde frokostbuffet og der er det allerede pyntet til jul.

Jeg pleier å laste ned noen tv-serier til overfarten, men det hadde jeg ikke gjort denne gangen. Heldigvis har jeg begynt å høre på Podcast, Jan Thomas og Einar blir venner, så jeg hadde nok å gjøre på overfarten. 😁

På kjøreturen tok jeg noen bilder langs veien.

Kort tid etter dette streiket bilen, så da var vi stuck i Randers. Vi har mobilitetsgaranti så vi kontaktet Volkswagen som skulle sende en bilberger. Etter en time ringte vi og etterlyste den. Kort tid etter det ringte sjåføren og ga beskjed om at det ville ta opptil en time før han kom. 🙄
Da var det bare å vente, og spise en ikke så sunn lunsj.

Endelig kom SOS Dansk Autohjælp og vi ble kjørt til Volkswagen Randers.

De hadde ikke tid til å fikse bilen med en gang, så vi satt den igjen og tok en leiebil for å komme oss videre og avtalte å hente den igjen på hjemveien på mandag.

Vi kjørte en fancy Ford Focus og da var det bare å sette snuta mot Hamburg, tre timer etter skjema.

Det ble fort mørkt og lite vits å ta bilder langs veien, men jeg tok bilde like før grensa. Det ble jo et veldig bra bilde. 😂

Vi bodde på Scandic Hamburg Emporio.

Minibar inkludert og blir fylt opp hver dag. 😁👍

Genialt. 😄

Egen heis som går rett ned til parkeringskjelleren.

Med egne parkeringsplasser for kvinner. Disse er rett ved inngangen, så jeg tror det kanskje er for trygghet.

Heisen er blå. Det vil si, jo lenger ned i etasje du kommer jo mer blå er heisen. I tillegg er det vannlyder, så jeg tenker det kanskje har noe med havet å gjøre, for jo lenger opp i etasje du kommer jo lysere er det i heisen.

Siden vi var fremme på hotellet så seint, bestilte vi mat i hotellets restaurant. Kyllingburger med sinnsykt gode fries.

Og så på nyhetene. 😆 Et lite stykke Norge på turen.

Fredag hadde vi satt av til sightseeing. Her er to nordmenn i dansk bil i Tyskland. 🤭

Vi startet på den gammeldagse måten.

Vi lurte på om vi skulle inn og kikke her, jeg fant det på Google, men det så litt for lugubert ut da vi fant det.

Vi parkerte og gikk inn på Europa Passage, som er et stort kjøpesenter.

Det ble litt shopping (julegaver) og lunsj. I øverste etasjen er det et hav av restauranter og vi landet på indisk. 😊

Må ha litt ekstra kos.

Det er fancy toaletter på dette kjøpesenteret. Man må kjøpe billett og på dørene er det rødt lys for opptatt og grønt for ledig.

Det blir for fancy for meg, så jeg forvillet meg inn på en familiedo. Det er jo himla greit at man kan trykke på en knapp og så vaskes doen.

På ettermiddagen tok vi turen innom Hamburg DOM, en stor festival som arrangeres tre ganger i året.

Jeg traff en ny mann.

På vei tilbake til hotellet var det et enormt politioppbud. Det viste seg at det var en demonstrasjon like i nærheten mot en ny politilov og politiet forventet endel bråk. Det var sykt mye blålys, sirener, politifolk og politihester. Fascinerende for oss som bor i forsåvidt rolige lille Norge.

Det ble sen middag på hotellet: Kjøttboller. Ikke sånne små slappe som de har på IKEA, sånne man får 10 stykker av for de er så små at man må ha såpass for å bli mett. Her trengtes det bare fem og de var jo gode, men det var for lite saus til.

Lørdag var det første dag med expo.

Vi spiste lunsj i kaféen i andre etasje, vekk fra støy og damp. Jeg hadde bratwürst i curry, eller hva det het. Det var jo interessant det.

Da vi var ferdig var det blitt litt mer tåkelagt i hallen. 😆

Etter expoen kjørte vi tilbake til hotellet for å slappe av litt. Da hørte vi et voldsomt leven på utsiden, så vi gikk ut. Det viste seg å være et demonstrasjonstog mot dyreforsøk. Det er et laboratorie i nærheten av Hamburg som driver dyreforsøk og nå var det mobilisert omkring 13000 personer som demonstrerte mot det.

Reportasjen kan leses her:

Så hva annet kunne dyreverneren i meg gjøre enn å slenge meg med! Nå har jeg gått i demonstrasjonstog i Hamburg også.

Jeg vet ikke hvor langt vi gikk, bare at det var veldig langt så Bent måtte komme og hente meg etterpå. Det var trafikkkaos i byen samtidig så det tok han omtrent én time på en kjøretur som ellers skulle ta 10-15 minutter.
Vi valgte enkel middag, med Dominos like rundt hotellet. 😁

Søndag var det endelig oppholdsvær, så da fikk jeg tatt bilder av utsikten fra hotellrommet.

Bent gikk på expoen mens jeg gikk på kafé. KATTEKAFÉ!!! 😻 Cafe Katzentempel.
Her bor det katter og de går fritt som de vil blant gjestene. Det er også luker, så kattene kan gå vekk hvis de ikke vil være sammen med mennesker.

En stor meny med bl.a. diverse matretter, drikke, is, smoothie og kaker.
Helt ærlig så var det ikke den beste kakaoen jeg har smakt, men det gjør ingenting sålenge mitt bidrag er med på å holde kaféen åpen. Lignende kaféer tar inngangspenger, men disse gjør ikke det og overlever kun på at folk spiser/drikker der.

Selvfølgelig! 😹

Messa ligger så nærme at det var bare en tur gjennom en park, så var jeg fremme.

Et høøøøøyt tårn.

Det ble ei lita runde på expoen for meg før vi satte kursen tilbake til hotellet. Først kjøpte vi med oss lunsj/middag/kvelds. 😁

Søndag og hjemreise.
Noen bilder på veien. 😊

Det går fort på denne autobanen. 😵

Det er veldig interessant å se alle de uklare bildene jeg tar, ikke sant? 🤣

Jeg vet ikke helt hva dette er, men det står ei Ben & Jerry ku der. Helt til høyre i bildet, fikk den jo ikke ordentlig med.

Her har vi endelig hentet bilen vår igjen, ferdig fikset (det var caliperen så det ble ikke så altfor galt), og se så glad Bent er! 😂

Vi hadde et stopp på Bilka i Aalborg for å shoppe litt. 🤭

Spise litt. Fytti så mye junk jeg har spist på denne turen.

Det hører med til sjeldenhetene at Bent prøver tøy, derfor måtte det foreviges. 🤭😚

Vi vasket bilen før vi kjørte til kaia.

Vi pleier å ha Business Class på hjemturen, fordi det har vært en lang dag og der er det stille og rolig. Gratis internett, drikke, frukt, kjeks og aviser om ønskelig. Før hadde de tv i stolene, men ikke nå lenger. Nå kan du bruke mobil/nettbrett/pc og se på tv, eller opptak av populære programmer.
Stolene er byttet ut til mer komfortable stoler med bein-støtte, lys i ryggen og USB lader. Ryggen kan også senkes litt bakover. Absolutt verdt de 199,- ekstra kronene.

Litt kult å kunne følge skipets rute.

Koser meg med kveldsmat og nyhetene.

Litt frukt og kakao. 😊

Endelig hjemme og der ventet en veldig oppmerksomhets-syk katt som ikke ga seg med masinga før han ble bært rundt.

Jeg gjorde forresten et himla godt kjøp i Danmark. Kjøp to Pepsi Max og få en isskrape. 🤭

I stua sto en gave til meg. 🤩

Jeg knipset på hornet, jeg. 🤦‍♀️

Bent kjøpte litt julelys i Danmark, så i år blir vi nok et av de mest opplyste husene på Odderhei. 😁